SISTEMUL DE DIRECȚIE
____

REGLARE DIRECȚIE CAMIOANE ȘI AUTO

Sistemul de directie serveste la modificarea directiei de deplasare a automobilului sau camionului. Schimbarea de mers se obtine prin schimbarea planului rotilor de directie in raport cu planul longitudinal al autovehiculului.

Principalele cerinte ale sistemului de directie sunt:

  1. sa permita stabilizarea  miscarii rectilinii (rotile de directie, dupa ce virajul a fost efectuat sa aiba tendinta de a reveni la pozitia mersului in linie dreapta)
  2. efortul necesar pentru manevrarea directiei sa fie cat mai redus
  3. randamentul sa fie cat mai ridicat
  4. socurile provenite din neregularitatile caii sa nu fie transmise la volan
  5. sa permita reglarea si intretinerea usoara
  6. sa aiba o constructie simpla si sa prezinte o durabilitate cit mai mare

Virajul automobilului sau camionului este corect daca rotile ruleaza fara alunecare, adica toate descriu cercuri concentrice in centrul de viraj. Nu vom insista asupra detaliilor constructive ale sistemului de directie precum si a rolului acestia .

Important este sa intelegi necesitatea intretinerii si repararii sistemului de directie pentru a beneficia de siguranta in exploatare, costuri cat mai reduse si nu in ultimul rand un confort cat mai redus.

Defectele posibile ale sistemului de directie si reconditionarea acestora

Defectiunile sistemului de directie se pot manifesta sub forma:

  1. manevrarea volanului necesita un efort mare;
  2. rotile de directie oscileaza la viteze reduse;
  3. rotile de directie oscileaza la viteze mari;
  4. automobilul are tendinta de a devia de la mersul rectiliniu- directia trage intr-o parte;
  5. şocurile si vibratiile de la roti se transmit volanului;
  6. zgomote anormale ale directiei.

 

  1. Manevrarea volanului necesita un efort mare.

Defectul se datoreaza urmatoarelor cauze:

- frecarilor mari in articulatiile mecanismului de directie;

frecarilor anormale in caseta de directie şi la pivotii fuzetelor;

deformarii axului volanului, precum şi unor defectiuni ale pneurilor, chiar si datorta dereglarii unor unghiri ale deoometriei rotilor

Frecarile mari in articulatii se produc ca urmare a unui montaj sau reglaj incorect, a gresajului nesatisfacator sau a patrunderii prafului intre elementele articulatiei.

Defectiunile se remediaza in atelierul de reparatii, prin demontarea organelor respective, prin curatarea şi ungerea lor.

Frecarile anormale in caseta de directie se produc datorita gresajului insuficient, uzarii sau deteriorarii şurubului melc, rulmentilor uzati sau incorect montati, jocului insuficient intre elementele casetei sau fixarii incorecte a casetei de directie pe cadrul automobilului. Defectiunile, cu exceptia gresajului insuficient, nu se pot remedia decat la atelier.

Frecarile anormale la pivotii fuzetelor se datoreaza gresajului nesatisfacator, jocului insuficient intre pivoti şi rulmenti sau bucşe, griparii pivotilor. Remedierea consta in curatarea şi gresarea pivotilor, iar organele deteriorate se schimba la atelier.

Defectiunile pneurilor care ingreuneaza manevrarea volanului pot fi: presiune insuficienta sau inegala, uzura neuniforma sau pneuri de dimensiuni diferite.

 

b-                  Rotile de directie oscileaza la viteze reduse. Oscilatia rotilor de directie, la viteze mai mici de 60 km/ht se datoreaza urmatoarelor cauze: presiunii incorecte in pneuri, pneuri de dimensiuni si profile diferite, roti neechilibrate, organele sistemului de directie sunt uzate, rulmentii rotilor au joc mare, osia din fata deplasata, suspensia defecta (arcuri desfacute sau rupte, amortizoare defecte), cadrul deformat, geometria rotilor incorecta.

Defectiunile se remediaza prin referitoare la refacerea presiunii in pneuri, strangeri şi montari corecte de piese, alegerea corecta a anvelopelor. Restul defectiunilor se remediaza la atelier.

c-                   Rotile de directie oscileaza la viteze mari. Cauzele sunt similare cu cele care produc oscilatii la circulatia cu viteze reduse, in plus mai intervin: jocuri insuficiente la franele din fata, dezechilibrarea sau deformarea rotilor din spate, suportii motorului slabiti sau defecti. La viteze mari, oscilatia rotilor de directie este un defect periculos mai ales cand aceste oscilatii intra in rezonanta cu oscilatiile cadrului sau cu cele ale altor organe ale sistemului de directie sau suspensie.

d-                  Directia trage într-o parte. Cauzele pot fi: pneurile rotilor din fata nu au aceeaşi presiune sau nu sunt identice ca marime sau profil, franele sunt reglate incorect, sasiul sau elementele bratelor de suspensie sunt deformate, unul din arcurile suspensiei din fata are ochiul foii principale rupt sau arcul elicoidal are o spira rupta.

Defectul se poate remedia in parcurs prin reglarea presiunii in pneuri. Restul defectiunilor se remediaza la atelier.

e-                  Socurile provenite din interactiunea rotilor cu drumul se transmit volanului.

Fenomenul apare in special la deplasarea pe drumuri cu denivelari datorita presiunii prea mari in pneuri, dezechilibrarii rotilor, amortizoarelor defecte, uzarii sau reglarii incorecte a organelor sistemului de directie.

f-                   Zgomote anormale ale organelor sistemului de directie. Cauzele ce conduc la zgomote anormale pot fi: jocuri excesive in articulatiile transmisiei directiei, slabirea coloanei volanului şi a suportului acestuia sau a casetei de directie, deteriorarea rulmentilor sau montarea lor greşita, frecari anormale datorita gresarii nesatisfacatoare a articulatiilor sistemului de directie - acolo unde este cazul.

Sistemul de directie mai poate prezenta urmatoarele defectiuni:

Ruperea barei transversale sau longitudinale (cazul autovehiculelor cu suspensie rigida) sau a articulatiilor sferice ale capetelor de bara (cazulautovehiculelor cu suspensie indepndenta) este o defectiune foarte periculoasa, deoarece directia nu mai poate fi controlata. Repararea se va face in atelierul de reparatie, pana la care automobilul va fi remorcat.

 Sistemele de directie sunt de cele mai multe ori asistate de servomecanisme, care au rolul de a usura efortul la volan. Cateva exemple ale simptomelor unei defectiuni la nivelul casetei de directie asitate de un servomecanism hidraulic sunt:

  1. Volanul se roteste “in trepte”- efectul este cauzat de opturarea circuitului. Pot fi infundate conductele, furtunele, distribuitorul, vasul de incarcare, sau orice alta combinatie de probleme.
  1. Pierderi de ulei – pot aparea in situatia in care exista suprapresiune in circuit sau cand uleiul nu este schimbat la fiecare 30.000 km. Din aceasta cauza se depun sedimente si nu mai beneficiaza de o ungere corespunzatoare. In momentul in care ungerea se diminueaza apar uzuri.
  1. Se aud batai in momentul deplasarii autovehiculului – sunt cauzate de uzurile ce apar in elementele casetei de directie. Cele mai des intalnite defecte sunt uzarea danturii celor doua axe si uzarea bucselor pe care se sprijina axul cremalier.

Cand apar probleme la caseta de directie?

O uzura prematura se datoreaza intretinerii precare, dar si a exploatarii gresite, in special suprasolicitarea acestora: folosirea intensa a autovehicului pe drumuri cu denivelari, drumuri cu piatra cubica, socurile survenite din imapactul cu obiecte dure, guri de canal, borduri inalte, dar si utilizarea exagerata a volanului in timp ce rotile nu ruleaza.

Intretinerea precara consta in lipsa lichidului hidraulic, ce duce la fortarea intregului sistem. Acesta poate cauza probleme grave pompei de directie, valvelor si paletelor acesteia, rotilor dintate ale angrenajelor, dar si a etanseitatii coloanelor si camerelor de lichid.

Intretinerea, repararea si reglarea sistemului de directie

 1. Intretinerea sistemului de directie consta si in verificarea periodica a burdufurilor si colierelor de etansare care este inca un aspect important al intretinerii acestui sistem. Acestea joaca un rol foarte important in etanseitatea pinioanelor si a rotilor dintate ale casetei de directie. Praful, mizeria, pietricelele si apa ajunse in sistem duc inevitabil la defectarea partiala sau chiar completa a casetei de directie.

 

  1. Verificarea uzurii anvelopelor astfel incat acestea sa fie uzate uniform pe zona de rulare, verificarea si completarea (daca este cazul) a lichidului din vasul servomenismului casetei de directie, ferificarea jocurilor articulatiilor sistemului de directie (capete de bare, pivoti, rulmenti ai rotilor,s.a)

 

  1. Repararea sistemului de directie consta in general in inlocuirea ansamblelor (pieselor) defecte cu piese noi certificate RAR, sau cu piese reconditionate numai de catre ateliere specializate.

 Uzurile sistemului de directie, neremediate la timp, pot cauza si alte defectiuni, cum ar fi: uzura prematura sau neuniforma a anvelopelor, defectarea sistemului de suspensie, pierderea controlului asupra directiei s.a.

Reglarea sistemului de directie consta in refacerea geometriei rotilor in parametrii prevazuti de fabricant. Acest lucru este posibil doar in conditiile in care sunt remediate toate problemele enumerate mai sus.

Principalii parametri ai geometriei rotilor sunt unghirile rotilor – atat pentru rotile directoare cat si pentru rotile cu suspensie independenta ale puntii din spate. Aceste unghiuri sunt : unghiul de convergenta al rotilor, unghiul de cadere sau de carosaj al rotilor si unghiul de inclinare longitudinala a pivotului. Fiecare din aceste unghiuri au o importanta deosebita in asigurarea stabilitatii autovehiculului in toate situatiile de rulare si implicit asupra unei uzuri normale a anvelopelor. Nu vom descrie aici rolul pe care il are fiecare dintre aceste unghiuri.

Trebuie mentionat faptul ca fiecare automobil, in functie de solutia constructiva aleasa de producator, poate avea unul, doua sau toate cele trei unghiuri cu posibilitatea de reglaj. In mod cert este reglabil unghiul de convergenta al rotilor.

Reglarea geometriei rotilor se face in ateliere specializate certificate RAR dotate cu aparatura corespunzatoare si care trebuie sa detina o baza date de referinta pentru fiecare dintre autovehiculele pe care supune reglarii. In acest sens trebuie ca la prezentarea autovehiculului sa se prezinte si talonul acestuia pentru ca sa poata fi identicat in baza de date a aparatului de reglare a geometrie rotilor.

Cand se efectueaza reglarea/ verificarea geometriei rotilor (direcției)

  1. S-a lovit un obstacol sau rotile au abordat denivelari in carosabil la viteze mari – s-au produs socuri in suspensie
  2. Se constata ca anvelopele prezinta o uzura anormala sau neuniforma pe calea de rulare;
  3. Apar probleme de virare sau tinuta de drum nu este confortabila sau instabila
  4. Vehiculul are tendinta sa se deplaseze in lateral atunci cand volanul este liber- atunci cand nu sunt conditii de vant lateral sau calea de rulare nu are un bombament transversal prea mare .
  5. Volanul nu se repozitioneaza usor dupa un viraj sau ramane intors cand vehivulul se deplaseaza in linie dreapta.
  6. Cand sunt inlocuite anvelopele cu un set nou si se doreste ca acestea sa aiba o durata de viata cat mai lunga posibil.
  7. Cand sunt inlocuite cel putin un element al suspensiei sau directiei.

Controlul si reglajul geometriei rotillor autovehiculului sunt aspecte importante menite a preveni aparitia de evenimente rutiere nedorite sau a uzurii premature a unora dintre componentele sistemului de directie, suspensie sau rulare. Aceasta uzura prematura conduce de cele mai multe ori la cheltuieli mult mai mari decat acelea presupuse de verificarea geometriei si corectarea acesteia.

Cum se regleaza geometria rotilor?

Principalele reglari ale geometriei rotilor sunt unghiul de cadere, unghiul de convergenta si unghiul de fuga. Reglarea paralelismului consta in reglarea unghiurilor rotilor astfel incat convergenta si unghiul de cadere sa fie corecte.

Unghiul de cadere

Unghiul de cadere este unghiul format de roata cu calea de rulare atunci cand privim vehiculul din fata. Uzura neuniforma apare atunci cand acest unghi este prea mare.

Unghiul de cadere este pozitiv atunci cand partea superioara a rotii este inclinata spre exteriorul vehiculului. Un unghi de cadere pozitiv prea mare uzeaza partile exterioare ale anvelopelor.

Unghiul de cadere este negativ atunci cand partea superioara a rotii este inclinata spre interiorul vehiculului. Un unghi de cadere negativ prea mare uzeaza partile interioare ale anvelopelor.


Unghiul de convergență

Unghiul de convergenta este dat de diferenta distantei dintre partea anterioara si cea posterioara a doua roti de pe aceeasi osie, atunci cand vehiculul este privit de sus. Unghiul de convergenta influenteaza comportamentul vehiculului in viraje.

Unghiul de convergenta este pozitiv atunci cand partile anterioare ale anvelopelor sunt mai apropiate. Unghiul de convergenta pozitiv duce la subvirare in curbe. Daca unghiul este prea mare, banda de rulare se uzeaza incepand din partile exterioare.

Unghiul de convergenta este negativ atunci cand partile posterioare ale rotilor sunt mai apropiate. Unghiul de convergenta negativ duce la supravirare in curbe, dand senzatia unei abordari brutale a virajului. Daca unghiul de convergenta negativ este prea mare, uzura anvelopei va incepe din partea interioara.

Unghiul de fuga (inclinare longitudinala a pivotului)

Unghiul de fuga este dat de diferenta dintre axa pivotului in planul vertical pe lungimea autovehiculului si verticala in acest plan. Unghiul are valoare pozitiva cand pivotul are axa inteapa calea de rulare in fata punctului de contact dintre pneu si sol si este negativ daca axa pivotului inteapa calea de rulare in spatele puctului de contact dintre pneu si sol.


IMPORTANT

Dupa efectuarea inlocuirii unui element din compunerea mecanismului de directie sau suspensie pentru cazul rotilor directoare sau rotilor independente este recomandata verificarea geometriei rotilor in urma careia va fi eliberat un buletin prin care se autentifica ca valorile ughiurilor rotilor se incadreaza in parametrii prevazuti de fabricant.

Solicitarea efectuarii unei geometrii numai asupra unei punti (puntea fata) , in conditiile in care puntea spate este cu suspensie independenta este un fapt incorect si prin urmare autovehiculul nu va avea garantata o geometrie corecta a rotilor.


0251-415-122

PROGRAMĂRI TELEFONICE