Pregătirea autoturismului pentru sezonul rece

Odată cu venirea sezonului, în care temperaturile scad sub 7 grade Celsius, este momentul să trecem obligatoriu la pregătirea automobilului nostru, astfel încât să avem garanția unei deplasări în deplină siguranță. Numim această activitate – „TRECEREA LA EXPLOATAREA DE IARNA”

Vom enumera și explica succint care sunt activitățile și sistemele automobilului asupra cărora trebuie să acționăm, astfel:

1.       Sistemul de rulare

În conformitate și cu legislația în vigoare, trebuie să echipăm automobilul cu anvelope de iarnă. Când temperatura de afară scade sub +7 grade C, este foarte important să avem autoturismul echipat cu anvelope de iarnă. Acestea au o compoziție a cauciucului diferită față de unele de vară sau mixte. Când vine frigul, o anvelopă de vară sau mixtă devine dură ( se întărește) și nu mai are aderența bună. Prin urmare, distanța de frânare se poate chiar dubla în caz de urgență, când frânăm pe vreme rece cu anvelopele inadecvate. Asta duce nu doar la riscul crescut de accidente, dar și la riscul de pierdere a stabilității. O anvelopă de iarnă, prin textura sa mai moale, se comportă pe timp de iarnă așa cum se comportă o anvelopă de vară la 30 de grade.

Trebuie reținut că anvelopele de iarnă sunt în primul rând necesare pentru sezonul rece, nu doar pentru zăpadă.

Anvelope de iarnă sunt mai bune decât oricare altele pe zăpadă. Se poate observa că anvelopele de iarnă sunt ceva mai cramponate decât unele de vară. Crampoanele mai mari sunt destinate unei aderențe crescute pe zăpadă. La majoritatea anvelopelor de iarnă o să observăm că zbaturile nu sunt egale ci au o aranjare aleatorie. Scopul acestora este de a săpa în zăpadă- dacă acestea ar fi uniforme, roata s-ar îngropa singură. Deci la aderența pe frig mai adăugăm și aderența mai bună pe zăpadă.

Este greșit conceptul de a echipa mașina doar cu două anvelope de iarnă, pe puntea motoare, pe motivul de a avea o tracțiune mai bună, însă autovehiculul frânează cu toate roțile, fapt care ar duce în mod sigur la pierderea stabilității la frânare.

De reținut: Anvelopele mixte îndeplinesc cerința pentru iarnă, adică au o consistență mai moale și sunt aderente la frig, însă nu îndeplinesc cerințele de a face față deplasării pe zăpadă sau gheață.

Nu folosiți anvelope reșapate. Ideea că în timpul iernii puteți folosi și astfel de anvelope nu este fericită. Iarna, solicitările cresc, odată cu riscurile.

Vă stăm la dispoziție cu o gamă diversificată de anvelope care pot satisface cerințe diversificate de performanță și de buget.

2.       Sistemul  de răcire

Este necesar ca lichidul de răcire să fie verificat, pentru a avea punctul de congelare sub temperatura minimă posibilă pentru zona de exploatare (recomandăm pentru zona țării noastre temperatura de cel puțin – 25 grade Celsius), precum și ca acesta să fie completat la nivelul maxim. Acest lucru se poate face cu multă ușurință, cu ajutorul unui refractometru prin prelevarea unei picături din sistemul de răcire.

Cea mai răspandită în fabricarea de soluții antigel este etilenglicolul. Acesta fierbe la 197 grade C, iar în amestec cu apa formează soluții al căror punct de congelare depinde de concentrație. Dacă pierderea de lichid s-a produs din cauza dezetanșeizării, completarea se va face numai cu lichid de aceeași calitate ca cea existentă în instalație. De aceea, înainte de sezonul rece trebuie să se controleze densitatea soluției, verificând astfel temperatura de congelare. Deoarece intensitatea mutațiilor chimice se poate stabili numai prin analize costisitoare, se preferă ca după 3 ani soluțiile antigel să fie înlocuite în motoare, chiar dacă densitatea lor corespunde cerințelor.

Atenție!  Nu deschideți niciodată capacul radiatorului atunci când motorul este cald. Radiatorul este presurizat și lichidul de răcire s-ar putea revărsa și s-ar putea să vă opărească. Unele mașini germane au rezervoare sub presiune. Așteptați ca motorul să se răcească înainte de a ridica capacul pentru a pune lichid de răcire.

3.       Sistemul de spălare a parbrizului / lunetei 

Pentru sezonul rece, trebuie să ne asigurăm că în vasul special dedicat acestui lichid există soluție pentru sezonul de iarnă, care să reziste la -20 sau chiar -30 de grade. Temperatura de îngheț este înscrisă pe ambalajul lichidului. În cazul în care în instalația de spălare nu este lichid special de iarnă, rezervorul de plastic se poate sparge, la fel și motorașele pompelor care duc lichidul la stropitoare, la fel și furtunele. În loc să avem o cheltuială inutilă, mai bine verificăm lichidul de spălare. Acest lucru se efectuează tot cu un refractometru prin prelevarea unei picături din rezervorul instalației.

Înainte de a completă instalația de spălare cu lichid de iarnă este bine să fie evacuat lichidul anterior care în mod aproape sigur a fost lichid pentru sezonul de vară.

4.       Ștergătoarele de parbriz

Ștergătoarele de parbriz au un rol important în asigurarea securității în trafic. Din acest motiv, trebuie să acordăm o atenție sporită stării tehnice a acestora. Lama ștergătorului trebuie să fie moale, să nu prezinte crăpături, rupturi sau discontinuități, să aibă o apăsare corespunzătoare pe parbriz, iar curățirea geamului trebuie să fie completă pe întreaga lungime a lamelei ștergătorului.

Dacă mașina rămâne mai multe ore la o temperatură negativă, peste noapte sau peste zi, e bine să ridicăm ștergătoarele, întrucât acestea vor îngheța și se vor lipi de parbriz. Prin urmare, nu le vom mai putea folosi și există riscul să le stricăm, sau să ardem releul de la ștergătoare.

5.   Sistemul electric

Este cunoscut faptul că la frig, acumulatorul nu mai are aceeași capacitate ca pe timp călduros, altfel spus, se descarcă mult mai repede. De exemplu, pe timp de iarnă, la o mașină nepornită mai multe zile cresc șansele ca bateria să se descarce și să nu mai pornească motorul. În principal, o baterie nouă sau una bună nu are voie să facă așa ceva, dar la o baterie veche (cel puțin trei ani) ne putem aștepta să cedeze. Deci, trebuie verificat martorul bateriei, care trebuie să fie pe culoarea verde. În caz contrar, acumulatorul trebuie reîncărcat la redresor sau trebuie achiziționat altul. În majoritatea cazurilor, pe autoturisme sunt acumulatori fără întreținere. Un acumulator fără întreținere este acela care nu necesită adăugare de apă distilată, dacă sistemul de încărcare de pe autovehicul funcționează corect.

Pentru anumiți acumulatori auto care sunt prevăzuți cu bușoane (acumulatori cu întreținere) se poate preleva o picătură de lichid electolitic și se verifică densitatea acestuia, care trebuie să fie de 1,28 g/cmc. Orice depășiri semnificative înseamnă regimuri incorecte: subîncărcare (densitate<1,24) sau supraîncărcare (scădere nivel electrolit).

Nivelul electrolitului trebuie să fie cu cca 20mm deasupra plăcilor. În cazul în care nivelul electrolitului scade sub valoarea indicată, se completează cu apă distilată sau demineralizată, niciodată cu acid sau apă de la robinet. Este imperios necesar să fie făcut un test al acumulatorului auto, pentru a se vedea care este starea acestuia – gradul de încărcare al acumulatorului, capacitatea acestuia raportată la valoarea nominală.

Odată cu verificarea acumulatorului este necesar să fie verificat și modul de încărcare al alternatorului. Acest lucru se face cu ajutorul unui tester sau multimetru. În cazul în care valorile tensiunii de încărcare a alternatorului nu se încadrează în plaja prevăzută, atât pentru situația fără consumatori electrici cât și cu principalii consumatori cuplați, este necesară repararea alternatorului sau a releului de tensiune.

De reținut faptul că un acumulator încărcat îngheață la -67 °C, pe când unul descărcat 50% îngheață la -12°C. Verificarea sistemului de dezaburire a lunetei – lunetele sunt prevăzute cu un sistem de dezaburire care constă dintr-o rezistență aderentă, aplicată pe partea interioară. Această trebuie să nu fie întreruptă, pentru a se putea asigura alimentarea cu tensiune și implicit prin încălzirea lunetei.

Pe același sistem funcționează și dezaburirea oglinzilor exterioare. În cazul în care degivrarea este imposibilă trebuie înlocuite / reparate circuitele defecte.

6.       Instalația de climatizare

Pe timpul sezonului rece aceasta are un rol major în asigurarea confortului șoferului și a pasagerilor autovehiculului. Din acest motiv trebuie să i se acorde o atenție sporită. În plus, are și rolul de a degivra parbrizul și geamurile laterale, atât de necesare pentru a se asigură o bună vizibilitate în timpul conducerii autovehiculului. Cauzele care duc la o funcționare ineficientă a instalației de climatizare sunt multiple, unele dintre ele fiind majore din considerente de manoperă și costuri materiale. Considerăm că nu este cazul să le enumerăm și descrie în acest material.

Vă recomandăm să vă adresați unui service autorizat pentru a readuce în parametrii funcționali normali instalația de climatizare, deoarece lucrările de remediere pot necesita specializare cum ar fi: înlocuirea aerotermei, repararea meanismelor de dirijare a aerului cald prin tubulatură, termostat defect, etc).

Se recomandă ca filtrul de polen să fie înlocuit, întrucât acesta trebuie să nu fie colmatat (înfundat), reducând circulația aerului.

Există soluții pentru încălzirea suplimentară dezvoltate cu precădere pentru autovehiculele mari, dar nu numai. Soluția ca șoferul să beneficieze de o mașină deszăpezită la primele ore ale dimineții când pleacă de acasă la locul de muncă, să între direct în mașină fără să deszăpezească autoturismul și să plece repede la drum fără să aștepte ca motorul să se încălzească este instalarea unui sistem „sirocol“. Acest aparat este, de fapt, un încălzitor auxiliar în staționare. Pe înțelesul tuturor este o minicentrală ce încălzește antigelul din motor sau aerul din interiorul mașinii folosind ca și combustibil benzină sau motorină.

7.       Preșuri de cauciuc pentru interior

Dacă autovehiculul este prevăzut cu covorașe din material textil, acelea sunt dedicate sezonului estival.  În acest caz recomandăm să fie înlocuite cele 4 covorașe din interior cu unele de cauciuc. Cauciucul nu permite umezelii să ajungă la mochetă și păstrează zăpada sau apa în șanțurile pe care le are covorașul. Preșurile din material textil se murdăresc repede și se usucă foarte greu. Așadar, chiar de la începutul sezonului ploios și până la sfârșitul iernii, e bine că acestea să fie înlocuite.

8.        Chedere lipicioase

Sunt situații când, după mai mult timp în care o mașină a stat în frig, atunci când se deschid portierele acest lucru să se facă cu greutate. Cel mai greu este la mașinile coupe sau cabrio care au portiere fără ramă la geamuri. Pentru a se evita astfel de lucruri, se utilizează o soluție specială pe bază de silicon, cu care se gresează chederele mașinii. Acestea nu se vor mai lipi de ușă și astfel nu vom rămâne în frig, încercând să intrăm înăuntru. În plus, chederele vor fi protejate și se va evita riscul de a fi rupte.

9.       Încuietori uși, broaște uși, geamuri electrice

Toate aceste accesorii devin o mare problemă pe frig, mai ales combinat cu umezeala. Dacă folosiți cheia pentru a descuia mașina, pulverizați spray sau turnați o soluție specială împotriva înghețului broaștelor. Cu pulbere sau ulei de grafit, șoferii își pot proteja încuietorile de la mașină. Procedați astfel seara, când ați ajuns acasă, când mașina este caldă, astfel puteți fi sigur că a două zi veți fi scutit de neplăceri. Este recomadat ca acționarea geamurilor electrice să se facă numai după îndepărtarea gheței de pe acestea și după ce a fost încălzit habitaclul mașinii. Dacă se manifestă înțepeniri ale geamului, trebuiesc evitate acționările electrice, întrucât se pot avaria mecanimele sau arde motorașul.

10.        Frâna de mână

Este recomandat ca frâna de mână să nu fie utilizată când sunt temperaturi scăzute. Puteți avea surpriza neplăcută a înghețării cablului sau blocării etrierelor și a imposibilității eliberării frânei de mână, a două zi, dimineață, când vreți să plecați de pe loc. Pentru asigurarea mașinii se folosește treapta 1 sau 2 a cutiei de viteze și se pot braca și roțile către bordură, dacă mașina este parcată în pantă.

11.       Echipament necesar pe timp de iarnă

În sezonul rece, e bine să ne dotăm autoturismul cu câteva lucruri utile, pe care să le avem în portbagaj sau la îndemână. În primul rând, avem nevoie de o perie specială de zăpadă, un răzuitor de gheață pentru parbriz și geamuri, lanțuri antiderapante pentru roți, cabluri de alimentare cu curent, cablu de remorcare omologat, lopată cu mâner extensibil sau detașabil.